Ako zrýchliť metabolizmus

blog, metabolizmus

Pomalý metabolizmus býva jednou z hlavných príčin, prečo človek nemôže schudnúť, alebo znížiť svoje množstvo telesného tuku aj napriek diétám a cvičeniu. Na zrýchlenie metabolizmu existuje viacero postupov, napríklad rôzne prípravky, vitamíny, lieky, tablety, prípadne čaj, bylinky alebo potraviny. Tabletky však väčšinou nepomáhajú na zrýchlenie metabolizmu tak, ako prirodzené spôsoby pomocou zmeny stravovania, životosprávy a životného štýlu.

Čo je to metabolizmus?

Metabolizmus je látková premena v tele, ktorá pracuje s prijatou energiou vo forme jedál a nápojov a určuje, koľko tejto energie sa spáli a koľko sa naopak uloží vo forme tuku. Veľmi dôležitý je bazálny metabolizmus, čo je minimálny stupeň tejto látkovej premeny a jej aktivity v tele pri ideálnych vonkajších podmienkach, pričom tento typ metabolizmu slúži na udržanie základných životných funkcií.

Bazálny metabolizmus je teda spotreba energie v kľude, kedy nič nerobíte a ste v pokoji. Obvykle sa hodnota bazálneho metabolizmu pohybuje na úrovni 1500 – 1800 kalórii. Toľko telo priemerného človeka spáli, keď nič nerobí. Keď sa teda hovorí o tom, ako sa dá zrýchliť metabolizmus, ide najmä o zrýchlenie bazálneho metabolizmu, preto aj väčšina rád a postupov má práve tento cieľ.

Ľudia, čo majú rýchly metabolizmus, nepriberajú ani keď viac jedia, samozrejme, ak sa nejedná o nezdravé prejedanie sa, takže majú výhodu oproti ľuďom so spomaleným metabolizmom. Nie všetci ľudia majú rovnaký metabolizmus, niektorí lepšie spaľujú tuky, iní lepšie spaľujú sacharidy a podľa toho by sa mal orientovať najmä jedálniček na zrýchlenie metabolizmu v rámci zastúpenia sacharidov a tukov. Metabolizmus závisí aj od veku aj od pohlavia a obvykle so zvyšujúcim sa vekom klesá potreba prijatej energie pre bazálny metabolizmus.

Prečo býva metabolizmus pomalší

Hovorí sa, že tí ľudia, ktorým to rýchlejšie spaľuje, majú šťastie, pretože od prírody sa im bude lepšie chudnúť. Metabolizmus každého človeka je mierne odlišný, platia ale určite faktory, ktoré spomaľujú metabolizmus a preto ak sa niekto pýta sám seba, ako si zrýchliť metabolizmus, mal by sa najprv zamyslieť, či si ho náhodou svojim vlastným prístupom aj neúmyselne nespomaľuje.

  1. Nepravidelný pitný režim – tekutiny, ideálne voda, najviac pomáha zlepšovať látkovú premenu, vyplavuje z tela toxíny a škodliviny, pomáha aj peristaltike a pohybu čriev a preto ten, kto jej má nedostatok, má problémom aj s látkovou premenou
  2. Nesprávny stravovací režim – ak počas dňa prijímate len málo potravy a navyše nepravidelne, pričom večer to dobehnete, tak nastáva pre metabolizmus veľký problém a jeho činnosť je z celého dňa spomalená, čo sa prejaví aj večer
  3. Nesprávne internetové diéty – v tomto prípade je o problém postarané, pretože väčšina internetových neriadených diét končí yoyo efektom, nakoľko pri nesprávnom chudnutí nemáte ochránené svaly, čo je pri chudnutí nevyhnutné a tiež, že agresívne odopieranie si jedla už aj tak pomalý metabolizmus spomaľuje a vzápätí, keď diéta skončí, si telo začne z nového jedla robiť tukové zásoby do budúcnosti a preto po nesprávnej a nevhodnej diéte znova priberiete. Diétu zverte do rúk odborníkov, aby ste schudli z tuku a nie zo svalstva a vyvarovali sa yo-yo efektu.
  4. Nedostatok svalovej hmoty – platí, že čím menej máte svalovej hmoty, tým je metabolizmus pomalší. Je to preto, že množstvo spálenej energie svalstvo v kľude (bazálny metabolizmus) je asi 8 krát väčšie ako množstvo spálenej energie tukovým tkanivom a teda kto má málo pohybu a málo bielkovín, má aj málo svalovej hmoty a málo spaľuje aj v pokoji, takže má pomalý metabolizmus

Čo zrýchľuje metabolizmus?

Už sme si vysvetlili, čo je metabolizmus, ako funguje a čo ho môže spomaľovať. Teraz je otázka, ako zrýchliť svoj metabolizmus a hlavne ako zrýchliť bazálny metabolizmus. Určite by ste sa mali spoliehať na dlhodobý a prirodzený postup pozostávajúci z kombinácie zmeny stravovania, zmeny životosprávy a celkovo zmeny životného štýlu. Zmene stravovacích návykov a zrýchleniu metabolizmu úspešne napomôže na začiatku vášho snaženia aj riadená vysokoproteínová diéta u výživového poradcu, pri ktorej dodáte telu potrebné vysokovstrebateľné proteíny a zbavíte sa väčšiny svojich tukových zásob vrátane škodlivého viscerálneho tuku. Tu netreba zabúdať na pravidelné meranie zloženia tela, aby bolo jasné, že chudnete z tuku a nie zo svalovej hmoty.

Treba sa zamerať najmä na tri dôležité faktory, ktoré by mali zaručene u každého človeka bez ohľadu na typ a individuálne detaily metabolizmu pomôcť aspoň naštartovať jeho látkovú premenu správnym smerom.

Prvým faktorom je pravidelná strava, pretože čím viac jedál za deň zjete, tým viac musí látková premena pracovať a to dá do pohybu celý metabolizmus v tele. Samozrejme, musíte dbať aj na množstvo a pestrosť jedla. To isté platí však aj o tekutinách!

Druhým faktorom je kvalita jedla a jeho zloženie. Niektorí ľudia spaľujú lepšie sacharidy, iní tuky, ďalší to majú zhruba narovnako, avšak ak budete jesť zdravšie potraviny s nízkym glykemickým indexom a bez rafinovaných cukrov, určite nič nepokazíte. Rovnako aj to, ak sa budete vyhýbať kalorickým potravinám z fastfoodu a prijímať dostatok vlákniny a najmä bielkovín potrebných na rast svalov, nemôžete nič pokaziť. Taktiež pozor na to čo pijete, žiadne sladené, kalorické a energetické nápoje! Káva bez cukru 🙂 je v poriadku.

Tretím faktorom je pohyb. Jedine pohyb môže pomôcť svalovej hmote rásť a spevňovať ju a ako už vieme, objem svalovej hmoty je veľmi dôležitý pre zrýchlenie alebo spomalenie bazálneho metabolizmu.

Tipy a rady, ako zrýchliť metabolizmus:

  • Jedzte viac jedál denne, najlepšie 5, pričom na raňajky minimum tukov, na obed viac sacharidov a na večeru o niečo viac bielkovín na úkor sacharidov
  • Olovrant a desiata by mali pozostávať ideálne z ovocia, zeleniny alebo nízkotučného jogurtu
  • Pite dostatok tekutín, dôležité je piť minimálne dva litre vody denne, pretože to naštartuje látkovú premenu, zlepší činnosť tráviacej sústavy a podporí vyprázdňovanie
  • Dôležitá je aj regenerácia a odpočinok, takže 7 až 8 hodín denne by malo byť pravidlo, ktoré sa neporušuje a už vôbec nie ponocovaním s alkoholom 🙂
  • Zvýšenie teploty podporuje tiež zrýchlenie metabolizmu, ale ideálne je to vtedy, ak sa na tom podieľa termicky niečo štipľavé – napríklad chilli. Nepreháňajte to samozrejme.
  • Konzumujte ryby, pretože rybí olej zvyšuje hladinu enzýmov spaľujúcich tuk a môžete tak zrýchliť metabolizmus, ktorý vie spáliť viac kalórii
  • Žiadne hladovanie  – práve naopak, ak budete napríklad týždeň nejesť, dosiahnete krátkodobo zníženie hmotnosti, ale schudnete zo svalov a vody, metabolizmus sa spomalí a vitaj yo-yo efekt.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Fill out this field
Fill out this field
Prosím uveďte správnu/funkčnú emailovú adresu.

Menu